بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» معماری صفویه در حرم حضرت معصومه

معماری صفویه در حرم حضرت معصومه

معماری صفویه در حرم حضرت معصومه

بقعه شاه عباس دوم صفوی در ناحیه جنوبی غربی حرم حضرت معصومه ، جایی كه اكنون به نام مسجد امام خمینی است قرار دارد. شاه عباس دوم پسر شاه صفی است و در نه سالگی به جای پدر نشست و پس از سی و چهار سال عمر و بیست و پنج سال سلطنت در ربیع الاول سال هزار و هفتاد و هفت در حوالی دامغان درگذشت و جنازه او را به قم بردند و در جنب پدرش شاه صفی به خاك سپردند. بقعه شاه عباس دوم صفوی در کنار شاه سلیمان است 

شاه عباس دوم در خسروآباد در نزدیکی دامغان از دنیا رفت و پسرش سام میرزا با نام صفی دوم به سلطنت رسید. او در آرامگاه مخصوصی که در زمان حیاتش در قم ساخته بود به خاک سپرده شد. اما شایعه‌ای بر زبان‌ها جاری بوده که از جمله چاپ دوم سفرنامه تاورنیه نیز در حاشیه کتاب بدون ذکر مأخذی آن را توضیح داده که: «جنازه شاه عباس دوم را به مشهد بردند.»

شاردن فرانسوی پس از شرح و وصف مفصلی که از تزیینات و تشریفات شاهانه آرامگاه شاه صفی و شاه عباس دوم در قم می‌دهد اثاثه زرین و اسباب گرانبهای آن را می‌شمارد تا جاییکه می‌گوید قریب به هشتاد درصد از بودجه کل عواید آستانه قم به مصرف این دو آرامگاه می‌رسد باز هم می‌گوید: «معهذا من اطمینان ندارم که اجساد آن‌ها در همین مزار مدفون باشد زیرا رسم پادشاهان این کشور آن است که مدفون حقیقی خود را مکتوم بدارند به همین جهت هنگام تدفین اجساد سلاطین معمولاً شش تا دوازده دستگاه تابوت به اسم پادشاه معرفی و در جاهای مختلف دفن می‌کنند و جز دو سه نفر از نزدیکان، کسی از محل دفن پادشاه آگاه نیست. شاردن همچنین می‌نویسد که در آن زمان دو گروه قاری قرآن به صورت بیست و چهار ساعته بر گور این دو پادشاه، قرآن تلاوت می‌نموده‌اند.»

فرش دستبافی در سال ۱۰۸۲ هجری قمری برای مقبره شاه عباس دوم صفوی در ۲ قطعه بافته شده است که به عنوان فرش کف مقبره استفاده می‌شده و اکنون ۸۲ سال است که در موزه حرم مطهر حضرت معصومه(س) نگهداری می شود. این فرش توسط استاد نعمت الله جوشقانی و در سال ۱۰۸۲ هجری قمری برای مقبره شاه عباس دوم صفوی بافته شده است. از مقابر دوره رجال صفوی در حرم حضرت معصومه تنها مقبره شاه عباس دوم صفوی بر جای مانده و ۴ مقبره دیگر در بازگشایی های حرم تخریب شده و از بین رفته اند.


مجید پوستچیان



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده