بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» غار نمکی - جزیره قشم

غار نمکی - جزیره قشم

غار نمکی جزیره قشم

در جنوب غرب جزیره قشم کوه گنبدی شکلی در ارتفاع 237 متر از سطح دریا وجود دارد که به غار نمکی قشم معروف است .غار نمکی از جاذبه های طبیعی گردشگری این جزیره زیبا و بکر در ایران میباشد که گردشگران و توریست های بسیاری را از تمامی مناطق ایران به این منطقه بینظیر ( واقع در 90 کیلومتری شهر قشم ) میکشاند


لایه لایه های سفید نمک بر سطح کوه ، جلوه ای زیبا و رنگارنگ به آن داده است .فاصله از دهانه غار نمک تا جاده ساحلی دریا حدودا ۲ کیلومتر است که بهتر است بدون وسیله نقلیه و با پای پیاده از آن دیدن کرد. درون غار نمک به ویژه در اعماق آن، تاریک است و برای مشاهده بلورهای نمکی نیاز به چراغ قوه قوی ، پر نور است.


تصویری زیبا از غار نمکی ( غار نمکدان )جزیره قشم

سقف غار نمک پوشیده از اشکال مختلف قندیل های مرمرین و بلورین است که واقعا منظره ای زیبا و چشمگیر ایجاد کرده است خصوصا جریان آب نمک در کف غار از دیگر منظره های دلپذیر غارهای نمکی جزیره قشم است. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب چکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می شود و شکل آن را پیوسته تغییر می دهد.

از دل کوه نمکدان یک جریان آب زیر زمینی دائمی می جوشد و راه را به خارج می گشاید که پس از حل کردن نمک در مسیر حرکت خود به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می شود و در گودال مقابل خود حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید به وجود می آورد. منظره این حوضچه از دور همچون برف زمستانی دیدنی است. این چشمه در تمام طول سال جریان دارد.

نمک های غار نمک از بهترین نوع نمک سر سفره شناخته شده است و در ترکیب آن عناصر دیگری همچون منیزیم وجود دارد، به همین دلیل می تواند به عنوان نمک طبی به ویژه برای مصرف ورزشکاران حرفه ای به صورت کپسول مصرف شود.تحقیقاتی که اخیرا بر روی فضای داخلی نمکدان انجام شده است ، حاکی از قابلیت ویژه آن است، باقی ماندن و تنفس در داخل غار نمکدان قشم می تواند به بهبود بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی های تنفسی کمک کند

تصویری زیبا از غار نمکی ( غار نمکدان )جزیره قشم

طبق بررسی های به عمل آمده توسط زمین شناسان دانشگاه شیراز و کشور چک ، مشخص شده که این غار، طولانی ترین غار نمک جهان ( به درازای ۶۴۰۰ متر ) است، تاکنون بیش از شش هزارمتر از این غارها شناسایى شده است که از جمله پدیده هاى منحصر به فرد در علم زمینشناسى محسوب مى شوند، یکى از ثروتهاى ملى کشور است و به تمامى نسلها تعلق دارد و باید مورد حفاظت قرار گیرند.

گنبد نمکى نمکدان، تنها گنبد نمکى در جزیره قشم است . بام گنبدى داراى توپوگرافى نامنظم بوده و دیواره آن بسیار پرشیب است. در بخش جنوبى گنبد نمکى نمکدان، غارهاى نمکى یاد شده وجود دارد که ارتفاع آنها تا ۲۰ متر نیز اندازهگیرى شده است. مسیر دسترسی به غار نمکدان قشم: از شهر قشم به سمت غرب جزیره که حرکت کنید، با عبور از فرودگاه قشم و پشت سر گذاشتن حدود ۶۰ کیلومتر وارد جاده شوسه نسبتا مناسبی می شوید که ۲۳ کیلومتر تا دهانه غار فاصله دارد.

مجله ارم بلاگ



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده