خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» باغ عمارت شاپوری

باغ عمارت شاپوری

باغ عمارت شاپوری

مقدمه ای کوتاه بر شیراز شناسی :

اولین اشاره به نام شیراز، بر روی لوحهای گلی ایلامی به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد باز میگردد که در هنگام کندن زمین برای ساخت کوره آجرپزی در گوشه جنوب غربی شهر یافت شده است. لوحهای نوشته شده در ایلام قدیم به شهری به نام تیرازیس اشاره دارد. با توجه به فونتیک چنین برداشت میشود: تیراسیس یا سیراسیس، این اسم از نام سیراجیس در فارسی قدیم گرفته شده است که بر اثر تغییر منظم صداها در زبان فارسی مدرن به شیراز تغییر نام داده است.

نام شیراز بر روی سفالهای پیدا شده از ویرانه های دوره ساسانی در سده دوم پس از میلاد نیز رویت شده است. بر اساس نوشته های برخی از نویسندگان بومی، با توجه به شاهنامه، نام شیراز از نام پسر سومین شاه جهان یعنی تهمورث مشتق شده است.در کاوشهای باستان شناسی در تخت جمشید، به سرپرستی جورج کامرون در سال ۱۳۱۴ خورشیدی به پیدایش خشت نبشته هایی ایلامی انجامید که بر روی چند فقره از آنها به قلعهای بنام «تیرازیس» یا «شیرازیس» اشاره شده است. همچنین مهرهایی مربوط به اواخر ساسانی و اوایل اسلام، در محل قصر ابونصر یافت شده است که حاوی نام «شیراز» میباشند.ابن حوقل، جغرافیدان مسلمان سده چهارم هجری، وجه تسمیه شیراز را شباهت این سرزمین به اندرون شیر میداند؛ چرا که به قول او عموماً خواربار نواحی دیگر بدانجا حمل میشد و از آنجا چیزی به جایی نمیبردند. براساس تحقیقات تدسکو شیراز به معنای مرکز انگور خوب است.


عکاس : سیاوش حضوری

Shapouri House or Shapouri Pavilion and Garden (Persian:خانه شاپوری) is an early 20th-century Persian building and garden in the city of Shiraz, Iran.


It has 840 square metres of underpinning and 4635 square metres of garden area. This building is in the old central region of Shiraz, known as Anvari. This mansion was registered as a national building in 2000 with registration number 2781. Shapouri mansion was designed by Abolghasem Mohandesi.


خانه شاپوری واقع در شیراز از آثار ملی ایران در اوایل دوره پهلوی است ، محل این عمارت در خیابان انوری، مقابل خیابان اهلی میباشد.

این عمارت از سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ زیر نظر معمار معروف " ابوالقاسم مهندسی " ساخته شد

این باغ در قدیم ملک خصوصی و محل زندگی تاجر معروف " عبدالصاحب شاپوری " یکی از بزرگ‌ترین تجار شیراز میباشد.

این بنا جزو نخستین بناهایی است که با رویکرد آزادانه به معماری در آن سال‌ها طراحی شده است.باغ شاپوری نمونه‌ی سبک باغ‌سازی اوایل دوره‌ی پهلوی است که در آن، به‌تدریج اندیشه‌ی باغ‌سازی ایرانی با اندیشه‌های اروپایی درهم آمیخت و سبک باغ‌سازی ایرانی اصیل به‌دست فراموشی سپرده شد.

تا دهه‌ی ۷۰، این کاخ جایگاه سکونت خانواده‌ی شاپوری بود. چند سالی این مجموعه متروکه ماند تا سرانجام در سال ۱۳۷۸ این مجموعه‌ی ارزشمند توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خریده شد و بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ به‌سازی این کاخ به‌وسیله‌ی بخش خصوصی انجام و از نوروز ۱۳۹۱ برای بازدید گردشگران و مسافران نوروزی آماده شد.


عکاس : سیاوش حضوری


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده